Odporúčanie č. R (84) 3 o princípoch televíznej reklamy
29.11.2006 03:18:25
Rada Európy
Výbor ministrov
Odporúčanie č. R (84)3
Výbor ministrov v súlade s článkom 15 b) Štatútu Rady Európy,
Majúc na zreteli, že cieľom Rady Európy je prehlbovať jednotu členských štátov pri ochrane a presadzovaní ideálov a princípov, ktoré sú ich spoločným dedičstvom,
Majúc na pamäti Dohovor o ochrane ľudských práv a základných slobôd,
Pripomínajúc svoju oddanosť slobode vyjadrovania a voľnému toku informácií a myšlienok, ktorá je o.i. formulovaná aj v jeho Deklarácii z 29. apríla 1982,
Vedomý si toho, že elektronické médiá stále výraznejšie prispievajú k rozvoju komunikácie a lepšieho porozumenia medzi jednotlivcami i národmi,
Uvedomujúc si, že rozvoj nových technológií, predovšetkým zapojenie družíc, vyvolal naliehavú potrebu dohodnúť spoločné európske zásady pre oblasť televíznej reklamy,
Poznamenávajúc, že členské štáty majú rozdielne postoje k televíznej reklame,
Vedomý si vplyvu televíznej reklamy na postoje a chovanie verejnosti,
Berúc do úvahy význam zobrazovania žien a mužov v médiách, hlavne v televíznych reklamách,
Vedomý si dôležitosti zabezpečenia záujmov verejnosti vo vzťahu k reklame,
Vítajúc fakt, že reklamné organizácie i profesionáli dobrovoľne prijali morálne kódexy reklamy, a to na národnej i na medzinárodnej úrovni,
Berúc do úvahy nezávislosť vysielateľov v otázkach programovej skladby,
Odporúčajú vládam členských štátov:
a) preveriť, či sa rešpektujú nižšie uvedené princípy televíznej reklamy,
b) zabezpečiť čo najrozsiahlejšiu informovanosť kompetentných orgánov i verejnosti o týchto princípoch.
Princípy
Na televíznu reklamu, obzvlášť v prípade prenosu cez družicu, sa vzťahujú nasledovné zásady:
1. Všeobecný princíp
1. Reklamy musia byť vytvorené s vedomím zodpovednosti voči spoločnosti a musia venovať osobitnú pozornosť morálnym hodnotám tvoriacim základ každej demokratickej spoločnosti a spoločným pre všetky členské štáty, ako sú napr. osobná sloboda, tolerancia a rešpektovanie dôstojnosti a rovnosti všetkých ľudských bytostí.
II .Obsah
2. Všetky reklamy musia byť slušné, čestné, pravdivé a mravné.
3. Zadávatelia reklamy musia dodržiavať legislatívu krajiny prenosu a v závislosti od veľkosti obecenstva v inej krajine musia brať ohľad na legislatívu tejto inej krajiny.
4. Maximálnu pozornosť treba venovať potenciálnym škodlivým účinkom, ktoré by mohli spôsobiť reklamy týkajúce sa tabaku, alkoholu, farmaceutických výrobkov a liečebných postupov, ako aj možnosti obmedzenia alebo dokonca zakázania reklám v uvedených oblastiach.
5. Reklamy zamerané na deti a reklamy, v ktorých deti účinkujú, sa musia vyvarovať všetkého, čo by mohlo ohroziť fyzickú, duševnú a psychickú osobnosť týchto detí.
III. Forma a uvádzanie
6. Bez ohľadu na svoju formu reklamy vždy musia byť jasne identifikovateľné ako také.
7. Reklama musí byť jasne oddelená od programov; ani reklamy, ani záujmy zadávateľov reklamy v žiadnom prípade nesmú ovplyvniť obsah programu.
8. Reklamy treba prednostne zoraďovať do blokov a zaraďovať tak, aby sa nenarušila celistvosť a hodnota programov alebo ich prirodzená kontinuita.
9. Rozsah času určeného na reklamu nesmie byť neúmerný a nesmie uberať z funkcie televízie ako média určeného na informovanie, vzdelávanie, sociálny a kultúrny rozvoj a zábavu.
10. Podprahové reklamy sa nesmú povoliť.
Preklad: Ing. Kormančíková, Kancelária Rady pre vysielanie a retransmisiu
Súbory na stiahnutie/prezeranie:
Odporúčanie č. R (84)3 Výboru ministrov členským štátom o princípoch televíznej reklamy (PDF)
Odporúčanie č. R (84)3 Výboru ministrov členským štátom o princípoch televíznej reklamy (DOC)
Rada Európy
Výbor ministrov
Odporúčanie č. R (84)3
Výboru ministrov členským štátom
o princípoch televíznej reklamy
(prijaté Výborom ministrov dňa 23. februára 1984 na 367. zasadnutí zástupcov ministrov)
Výbor ministrov v súlade s článkom 15 b) Štatútu Rady Európy,
Majúc na zreteli, že cieľom Rady Európy je prehlbovať jednotu členských štátov pri ochrane a presadzovaní ideálov a princípov, ktoré sú ich spoločným dedičstvom,
Majúc na pamäti Dohovor o ochrane ľudských práv a základných slobôd,
Pripomínajúc svoju oddanosť slobode vyjadrovania a voľnému toku informácií a myšlienok, ktorá je o.i. formulovaná aj v jeho Deklarácii z 29. apríla 1982,
Vedomý si toho, že elektronické médiá stále výraznejšie prispievajú k rozvoju komunikácie a lepšieho porozumenia medzi jednotlivcami i národmi,
Uvedomujúc si, že rozvoj nových technológií, predovšetkým zapojenie družíc, vyvolal naliehavú potrebu dohodnúť spoločné európske zásady pre oblasť televíznej reklamy,
Poznamenávajúc, že členské štáty majú rozdielne postoje k televíznej reklame,
Vedomý si vplyvu televíznej reklamy na postoje a chovanie verejnosti,
Berúc do úvahy význam zobrazovania žien a mužov v médiách, hlavne v televíznych reklamách,
Vedomý si dôležitosti zabezpečenia záujmov verejnosti vo vzťahu k reklame,
Vítajúc fakt, že reklamné organizácie i profesionáli dobrovoľne prijali morálne kódexy reklamy, a to na národnej i na medzinárodnej úrovni,
Berúc do úvahy nezávislosť vysielateľov v otázkach programovej skladby,
Odporúčajú vládam členských štátov:
a) preveriť, či sa rešpektujú nižšie uvedené princípy televíznej reklamy,
b) zabezpečiť čo najrozsiahlejšiu informovanosť kompetentných orgánov i verejnosti o týchto princípoch.
Princípy
Na televíznu reklamu, obzvlášť v prípade prenosu cez družicu, sa vzťahujú nasledovné zásady:
1. Všeobecný princíp
1. Reklamy musia byť vytvorené s vedomím zodpovednosti voči spoločnosti a musia venovať osobitnú pozornosť morálnym hodnotám tvoriacim základ každej demokratickej spoločnosti a spoločným pre všetky členské štáty, ako sú napr. osobná sloboda, tolerancia a rešpektovanie dôstojnosti a rovnosti všetkých ľudských bytostí.
II .Obsah
2. Všetky reklamy musia byť slušné, čestné, pravdivé a mravné.
3. Zadávatelia reklamy musia dodržiavať legislatívu krajiny prenosu a v závislosti od veľkosti obecenstva v inej krajine musia brať ohľad na legislatívu tejto inej krajiny.
4. Maximálnu pozornosť treba venovať potenciálnym škodlivým účinkom, ktoré by mohli spôsobiť reklamy týkajúce sa tabaku, alkoholu, farmaceutických výrobkov a liečebných postupov, ako aj možnosti obmedzenia alebo dokonca zakázania reklám v uvedených oblastiach.
5. Reklamy zamerané na deti a reklamy, v ktorých deti účinkujú, sa musia vyvarovať všetkého, čo by mohlo ohroziť fyzickú, duševnú a psychickú osobnosť týchto detí.
III. Forma a uvádzanie
6. Bez ohľadu na svoju formu reklamy vždy musia byť jasne identifikovateľné ako také.
7. Reklama musí byť jasne oddelená od programov; ani reklamy, ani záujmy zadávateľov reklamy v žiadnom prípade nesmú ovplyvniť obsah programu.
8. Reklamy treba prednostne zoraďovať do blokov a zaraďovať tak, aby sa nenarušila celistvosť a hodnota programov alebo ich prirodzená kontinuita.
9. Rozsah času určeného na reklamu nesmie byť neúmerný a nesmie uberať z funkcie televízie ako média určeného na informovanie, vzdelávanie, sociálny a kultúrny rozvoj a zábavu.
10. Podprahové reklamy sa nesmú povoliť.
Preklad: Ing. Kormančíková, Kancelária Rady pre vysielanie a retransmisiu
Súbory na stiahnutie/prezeranie:
Odporúčanie č. R (84)3 Výboru ministrov členským štátom o princípoch televíznej reklamy (PDF)
Odporúčanie č. R (84)3 Výboru ministrov členským štátom o princípoch televíznej reklamy (DOC)