Tlačová informácia zo dňa 4.11.2011 (Zvýšený počet sťažností na zvukovú intenzitu reklám v televízii)
07.11.2011 11:59:59
Zvýšený počet sťažností na zvukovú intenzitu reklám v televízii
V druhej polovici roku 2011 zaznamenala Rada pre vysielanie a retransmisiu (Rada) zvýšený počet sťažností divákov na zvukovú intenzitu reklám v televíznom vysielaní. Ak Rada uzná tieto sťažnosti za opodstatnené, zo strany vysielateľov môže ísť o porušenie § 34 ods. 3 zákona č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii, v ktorom sa uvádza: „Vysielaná reklama a telenákup nesmú byť vysielané takým spôsobom, že zvuková intenzita ich vysielania je vyššia ako zvuková intenzita zložiek programovej služby vysielaných v čase predchádzajúcom vysielaniu reklamy alebo telenákupu, ako aj v čase tesne nasledujúcom po ich odvysielaní.“
Na posudzovanie zvukovej intenzity Rada používa zariadenie Dolby LM 100 Broadcast Loundness Meter. Toto zariadenie poskytuje údaje o hladine intenzity zvuku vo forme priemernej hladiny intenzity Leq(A) definovanej normou IEC 60804 za časový interval 10 sekúnd. Hodnota Leq(A) je udávaná v decibeloch [dB] s presnosťou na 0.1 dB.
Pri posudzovaní reálneho zvukového signálu treba brať do úvahy, že ide o zmes veľkého počtu tónov s rôznou intenzitou aj s rôznou dobou trvania. Po zvážení týchto aspektov, vzhľadom na fyziologické vlastnosti ľudského sluchu a so zreteľom na dostupnú metódu merania a vyhodnocovania vysielaných signálov, Rada rozhodnutím č. RZK/73/2008 ustanovila, že za prah rozlíšiteľnosti úrovne hlasitosti ľudským sluchom možno považovať rozdiel úrovní väčší ako 6dB. V prípade, že ho televízia prekročí, pokladá sa to za dôvod na udelenie sankcie.
V rokoch 2008 až 2011 (do 4. 11. 2011) Rada pre vysielanie a retransmisiu riešila spolu 21 sťažností súvisiacich s týmto problémom. „Pätnásť sťažností Rada vyhodnotila ako neopodstatnené, šesť sťažností bolo opodstatnených. Z toho v piatich prípadoch sme rozhodli o udelení sankcie - upozornenie na porušenie zákona a v jednom prípade Rada rozhodla o uložení pokuty spoločnosti MARKÍZA-SLOVAKIA spol. s r.o. vo výške 3 320 eur,“ povedal prof. Miloš Mistrík, predseda Rady. V poslednom menovanom prípade Rada udelila finančnú pokutu, pretože skutok (nadmerná zvuková intenzita reklamy) sa stal po tom, ako bola spoločnosť MARKÍZA-SLOVAKIA spol. s r.o. už právoplatne upozornená na porušenie príslušného ustanovenia. Ďalšou sťažnosťou na nadmerne hlasnú reklamu sa bude Rada zaoberať na najbližšom zasadnutí, 8. 11. 2011.
Opodstatnené sťažnosti:
1. TV Markíza – Winnetou I (2009)
2. TV Markíza – Gejša (2010)
3. TV Markíza – Pearl Harbor (2010)
4. TV Markíza – Monk (2010)
5. TV Markíza – Terminátor 3 (2010)
6. TV Markíza – Ako uloviť družičku (2010)
Kontakt pre médiá:
Mgr. Lucia Jelčová
Odbor komunikácie a vzťahov s verejnosťou
Rada pre vysielanie a retransmisiu
tel.: +421 2 20 90 65 03
mail: lucia.jelcova@rada-rtv.sk
Súbory na stiahnutie/prezeranie:
Tlačová informácia zo dňa 4.11.2011 (Zvýšený počet sťažností na zvukovú intenzitu reklám v televízii) (PDF)
Tlačová informácia zo dňa 4.11.2011 (Zvýšený počet sťažností na zvukovú intenzitu reklám v televízii) (DOC)
Zvýšený počet sťažností na zvukovú intenzitu reklám v televízii
V druhej polovici roku 2011 zaznamenala Rada pre vysielanie a retransmisiu (Rada) zvýšený počet sťažností divákov na zvukovú intenzitu reklám v televíznom vysielaní. Ak Rada uzná tieto sťažnosti za opodstatnené, zo strany vysielateľov môže ísť o porušenie § 34 ods. 3 zákona č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii, v ktorom sa uvádza: „Vysielaná reklama a telenákup nesmú byť vysielané takým spôsobom, že zvuková intenzita ich vysielania je vyššia ako zvuková intenzita zložiek programovej služby vysielaných v čase predchádzajúcom vysielaniu reklamy alebo telenákupu, ako aj v čase tesne nasledujúcom po ich odvysielaní.“
Na posudzovanie zvukovej intenzity Rada používa zariadenie Dolby LM 100 Broadcast Loundness Meter. Toto zariadenie poskytuje údaje o hladine intenzity zvuku vo forme priemernej hladiny intenzity Leq(A) definovanej normou IEC 60804 za časový interval 10 sekúnd. Hodnota Leq(A) je udávaná v decibeloch [dB] s presnosťou na 0.1 dB.
Pri posudzovaní reálneho zvukového signálu treba brať do úvahy, že ide o zmes veľkého počtu tónov s rôznou intenzitou aj s rôznou dobou trvania. Po zvážení týchto aspektov, vzhľadom na fyziologické vlastnosti ľudského sluchu a so zreteľom na dostupnú metódu merania a vyhodnocovania vysielaných signálov, Rada rozhodnutím č. RZK/73/2008 ustanovila, že za prah rozlíšiteľnosti úrovne hlasitosti ľudským sluchom možno považovať rozdiel úrovní väčší ako 6dB. V prípade, že ho televízia prekročí, pokladá sa to za dôvod na udelenie sankcie.
V rokoch 2008 až 2011 (do 4. 11. 2011) Rada pre vysielanie a retransmisiu riešila spolu 21 sťažností súvisiacich s týmto problémom. „Pätnásť sťažností Rada vyhodnotila ako neopodstatnené, šesť sťažností bolo opodstatnených. Z toho v piatich prípadoch sme rozhodli o udelení sankcie - upozornenie na porušenie zákona a v jednom prípade Rada rozhodla o uložení pokuty spoločnosti MARKÍZA-SLOVAKIA spol. s r.o. vo výške 3 320 eur,“ povedal prof. Miloš Mistrík, predseda Rady. V poslednom menovanom prípade Rada udelila finančnú pokutu, pretože skutok (nadmerná zvuková intenzita reklamy) sa stal po tom, ako bola spoločnosť MARKÍZA-SLOVAKIA spol. s r.o. už právoplatne upozornená na porušenie príslušného ustanovenia. Ďalšou sťažnosťou na nadmerne hlasnú reklamu sa bude Rada zaoberať na najbližšom zasadnutí, 8. 11. 2011.
Opodstatnené sťažnosti:
1. TV Markíza – Winnetou I (2009)
2. TV Markíza – Gejša (2010)
3. TV Markíza – Pearl Harbor (2010)
4. TV Markíza – Monk (2010)
5. TV Markíza – Terminátor 3 (2010)
6. TV Markíza – Ako uloviť družičku (2010)
Kontakt pre médiá:
Mgr. Lucia Jelčová
Odbor komunikácie a vzťahov s verejnosťou
Rada pre vysielanie a retransmisiu
tel.: +421 2 20 90 65 03
mail: lucia.jelcova@rada-rtv.sk
Súbory na stiahnutie/prezeranie:
Tlačová informácia zo dňa 4.11.2011 (Zvýšený počet sťažností na zvukovú intenzitu reklám v televízii) (PDF)
Tlačová informácia zo dňa 4.11.2011 (Zvýšený počet sťažností na zvukovú intenzitu reklám v televízii) (DOC)